Організація питного режиму в закладах освіти
Могилів-Подільське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області інформує!
Вода є одним з основних продуктів, необхідних людині для повноцінного харчування та життєдіяльності. Саме з води ми отримуємо найбільшу кількість мікроелементів. І якщо без їжі людина може прожити декілька тижнів, то без води - лише кілька днів. Отже, її важливість, а відповідно якість і безпечність є беззаперечними.
Заклади освіти, у яких навчальний процес триває в очному режимі, мають дотримуватися правил безпечності води. Так, у їдальні, харчоблоці, буфеті та в інших приміщеннях закладу освіти потрібно забезпечити проточну гарячу та холодну воду.
В Санітарному регламенті для закладів загальної середньої освіти, затверджених наказом МОЗ України від 25.09.2020 року № 2205 та Санітарному регламенті для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом МОЗ України від 23.03.2016 року № 234 передбачено вимоги, щодо обладнання інженерними мережами господарсько-питного водопостачання, мережами каналізації та водостоку для закладів освіти. Вода, яку використовують заклади освіти, відповідно до санітарних норм обов’язково повинна відповідати вимогам до питної води. Якщо трапляються перебої з водою, у школі чи дитячому садку має бути резервне гаряче та холодне водопостачання.
Проте не в кожному закладі освіти громади доступне централізоване водопостачання. Для таких випадків Санітарний регламент передбачає можливість використовувати воду від артезіанської свердловини. У сільських населених пунктах за відсутності централізованого водопостачання допускається використання громадських свердловин, колодязів, каптажів. Але навіть у такому випадку потрібно забезпечити подачу води до приміщень закладу освіти, а також обладнати внутрішню каналізаційну мережу з виведенням стоків на локальні очисні споруди. За відсутності централізованого водопостачання встановлюються індивідуальні або колективні установки (пристрої) доочищення питної води з обов’язковим проведенням лабораторного контролю безпечності та якості питної води з періодичністю відповідно до вимог ДСанПіН 2.2.4-171-10.
Керівник установи, на балансі якої встановлено пристрій, розроблює та погоджує, відповідно вимог чинного законодавства, технологічний регламент з описом технологічного процесу доочищення та подачі питної води. Має бути розроблена робоча програма здійснення виробничого контролю якості води з визначенням видів контролю, переліку показників, періодичності відбору проб. Відповідальні особи за експлуатацію обладнання проводять своєчасний профілактичний ремонт, заміну фільтрів, промивку мереж пристрою з обов’язковою фіксацією проведених робіт в обліковому журналі. Лабораторні дослідження обов'язково проводити перед початком навчального року, після аварій/проривів на мережі чи інших суттєвих перебоїв у постачанні питної води, після дезінфекції мережі.
Організація питного режиму в закладах освіти повинна сприяти оптимальному задоволенню потреб у безпечній та якісній воді. Діти у віці 2-7 років повинні випивати в день не менше 1-1.5 літра води. Це оптимальна норма для підтримки організму в тонусі. І цю кількість рідини розраховано без урахування інших рідин, які потрапляють в організм з їжею або в напоях. З 7 до 12 років добова норма води збільшується до 2 літрів. А вже в підлітковому періоді вона досягає такого ж рівня, що і у дорослих. І вираховується дуже просто – 30 мл води на 1 кг ваги дитини.
В дошкільних закладах освіти організовують питний режим для дітей шляхом видачі питної води після кип’ятіння. Кип’ячену воду дають після охолодження до кімнатної температури. Термін зберігання охолодженої кип’яченої води 6 годин. Тару для зберігання кип’яченої води миють в кінці кожного робочого дня. Для пиття води можуть бути використані одноразові стакани, чашки та склянки. Якщо для пиття води використовуються одноразові стакани, то передбачають контейнер для використаних стаканів. Якщо для пиття води використовують фарфоровий або скляний посуд, то його виставляють на рознос, промаркований для чистих стаканів. Біля нього розміщують рознос для збору використаних стаканів.
Можлива організація індивідуального питного режиму (пляшки з водою). Також використовують очищену воду з ємностей із дозованим розливом (на яку є документи, що підтверджують її якість) за наявності одноразових стаканів чи індивідуальних чашок. Фасована негазована вода промислового виробництва, а також вода з установок із дозованим розливом негазованої фасованої питної води повинні відповідати вимогам ДСанПіН 2.2.4-171-10, що підтверджується виробником. При використанні установок негазованої фасованої води із дозованим розливом заміна ємності повинна здійснюватися не рідше одного разу на 2 тижні.
Це важливо не лише для того, щоб використовувати якісну воду в господарських потребах, забезпечувати гігієну учасників освітнього процесу, персоналу та приміщень. Забезпечення закладу освіти безпечною та якісною водою насамперед має задовольнити потребу дітей у питному режимі.
Достатнє вживання питної води – запорука правильного розвитку і повноцінного росту дитини.