АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ «Положення про розміщення зовнішньої реклами на території Вендичанської селищної територіальної громади»
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
«Положення про розміщення зовнішньої реклами на території Вендичанської селищної територіальної громади»
Аналіз регуляторного впливу «Положення про розміщення зовнішньої реклами на території Вендичанської селищної територіальної громади» підготовлено згідно з вимогами Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 №308.
І. Визначення проблеми
Проблема:
Запропонований проект регуляторного акта « Положення про розміщення зовнішньої реклами на території Вендичанської селищної територіальної громади» націлений на вирішення проблеми:
- відсутності комплексного і системного врегулювання порядку розміщення зовнішньої реклами на території населених пунктів Вендичанської територіальної громади;
- самовільного встановлення рекламних конструкцій та порушення вимог діючого законодавства з боку суб’єктів підприємництва, що займаються рекламною діяльністю, та створення небезпеки для населення громади об’єктами зовнішньої реклами, встановленими з порушенням вимог до техніки безпеки;
- відсутності ефективного контролю за розміщенням рекламних конструкцій;
- відсутності платної дисципліни у суб’єктів підприємницької діяльності;
- виконання основних вимог дозвільної системи у сфері господарської діяльності.
Зазначена проблема потребує державного регулювання господарських відносин, а саме прийняття Положення про розміщення зовнішньої реклами на території Вендичанської селищної територіальної громади, який буде базовим документом, що сприятиме створенню сучасного правового поля для подальшого розвитку рекламної сфери на території громади.
Причини виникнення проблеми:
Неврегульованість даного питання призводить до стихійного розміщення об’єктів зовнішньої реклами з порушенням технічних вимог до безпечності таких об’єктів, виникнення ситуацій неоднозначного застосування норм чинного законодавства, створює невизначену ситуацію щодо правового статусу встановлення зовнішньої реклами, обґрунтованості отримання коштів за надання у користування місць розташування спеціальних конструкцій, врегулювання правових відносин між Вендичанською селищною радою та юридичними і фізичними особами.
Відповідно до Закону України «Про рекламу» розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах провадиться на підставі дозволів, що надаються виконавчим комітетом Вендичанської селищної ради.
Проблема є важливою, оскільки відсутність затвердженого Положення не дозволяє регулювати відносини з розповсюджувачами реклами належним чином та в одноковому обґрунтованому правовому полі. Недоотримання коштів бюджетом матиме негативний вплив на життєдіяльність територіальної громади, оскільки не буде забезпечено в повному обсязі фінансування бюджетної сфери.
Важливість проблеми:
Проектом передбачається створення умов для надходження до бюджету громади коштів від плати за розміщення зовнішньої реклами. Дане рішення позитивно вплине на ринкове середовище та умови конкуренції.
Отже, з метою правового регулювання господарських і адміністративних відносин між Вендичанською селищною радою та суб’єктами господарювання, недопущення суперечливих ситуацій, безумовного виконання вимог Закону України «Про рекламу», Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», вказана проблема потребує розв’язання шляхом прийняття рішення про затвердження « Положення про розміщення зовнішньої реклами на території Вендичанської селищної територіальної громади»
Основні групи, на які проблема справляє вплив:
Групи
|
Так
|
Ні
|
Громадяни
|
+
|
-
|
Органи місцевого самоврядування
|
+
|
-
|
Суб’єкти господарювання
|
+
|
-
|
у тому числі суб’єкти малого підприємництва
|
+
|
-
|
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою ринкових механізмів:
Застосування ринкових механізмів для вирішення вказаної проблеми неможливе, оскільки згідно чинного законодавства саме органи місцевого самоврядування затверджують Положення про розміщення зовнішньої реклами.
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою діючих регуляторних актів:
Відсутність затвердженого Положення не дозволяє регулювати відносини з розповсюджувачами реклами належним чином та в однаковому обґрунтованому правовому полі. Відсутність врегулювання даного питання на місцевому рівні призводить до самовільного встановлення рекламних конструкцій громадянами та суб’єктами підприємництва з багаточисельними порушеннями вимог чинного законодавства.
ІІ. Цілі державного регулювання
Основними цілями державного регулювання акта є:
- створення умов для виконання положень постанови КМУ від 29.12.2003 №2067 «Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами», Закону України «Про рекламу» та Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»;
- впорядкування нормативно-правової бази Вендичанської селищної ради;
- забезпечення, у процесі розміщення засобів зовнішньої реклами, розумного балансу комерційних інтересів та пріоритету щодо збереження цілісності оточуючої забудови;
- встановлення порядку та умов надання, внесення змін, продовження строку дії, погодження, переоформлення та припинення дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами;
- встановлення доцільних та обґрунтованих розмірів тарифу за розміщення зовнішньої реклами, які б врахували інтереси громадян і суб’єктів господарювання та дозволили б збільшити наповнення дохідної частини місцевого бюджету і спрямувати отримані кошти на вирішення соціальних проблем територіальної громади;
- запобігання самочинного та безоплатного розміщення конструкцій зовнішньої реклами на території населених пунктів територіальної громади;
- можливість спрямувати отримані кошти на забезпечення благоустрою населених пунктів територіальної громади.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
1. Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1 Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін) |
Не дає можливості досягнення цілей щодо регулювання самовільного встановлення зовнішньої реклами та отримання коштів до місцевого бюджету |
Альтернатива 2 Прийняття регуляторного акта |
Забезпечує досягнення цілей щодо належного законного регулювання відносин між розповсюджувачами зовнішньої реклами та територіальною громадою. Забезпечує надходження платежів до місцевого бюджету, створює умови для розвитку діяльності в галузі реклами у правовому полі |
Альтернатива 1 не є прийнятною, оскільки залишається неузгодженість з вимогами чинного законодавства щодо порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів та визначення розміру плати за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів на території громади. Відповідно, запланованих цілей не буде досягнуто.
Застосування Альтернативи 2 упорядковує відносини із суб’єктами господарювання, що виникають у процесі розміщення зовнішньої реклами на об’єктах, які перебувають у комунальній власності територіальної громади та забезпечує досягнення цілей щодо визначення розміру плати за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів. Дасть можливість створити належні правові та організаційні умови для розвитку діяльності в галузі реклами на основі розширення конкурентних відносин, підвищення ефективності цивілізованих форм рекламного бізнесу.
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів органів місцевого самоврядування
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутні |
Невідповідність чинному законодавству. Безконтрольне самовільне встановлення рекламних засобів |
Альтернатива 2 |
Впорядкування місць та встановлення постійного контролю щодо розміщення зовнішньої реклами. Збільшення надходжень до місцевого бюджету та спрямування отриманих коштів на вирішення соціальних проблем громади і благоустрій населених пунктів |
Витрати селищної ради на адміністрування запровадженого регулювання |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Порушення чинного законодавства, вимог техніки безпеки. Відсутність інформації про товари і послуги |
Відсутні |
Альтернатива 2 |
Поліпшення безпеки жителів громади. Покращення благоустрою населених пунктів територіальної громади та місць розташування рекламних засобів |
Відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
|
Юр. Особи 1 Фіз. Особи 1 |
Юр. Особи 36 Фіз. Особи 116 |
Юр. Особи 15 Фіз. Особи 171 |
340 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
|
0,5% |
44,7% |
54,7% |
х |
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Дозволяє не сплачувати кошти за місця розташування рекламних засобів, які перебувають у комунальній власності територіальної громади |
Немає можливості законно встановлювати об’єкти зовнішньої реклами. Не враховано громадські та приватні інтереси |
Альтернатива 2 |
Спрощення та прозорість процедури оформлення документів дозвільного характеру у сфері зовнішньої реклами та скорочення строків їх отримання. Прозоре та законне ведення бізнесу та розповсюдження зовнішньої реклами. Чіткий контроль за розрахунками плати за розташування зовнішньої реклами |
Немає |
Вплив на сферу інтересів суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва відсутній.
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива 1 |
1 |
Не вирішує проблеми. Цілі прийняття регуляторного акта не можуть бути досягнуті, проблема продовжує існувати |
Альтернатива 2 |
4 |
Запропонований регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою і проблема більше існувати не буде |
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
||
Альтернатива 2 |
Орган місцевого самоврядування: |
При виборі цієї альтернативи буде досягнуто цілі державного регулювання |
|||
Збільшення надходжень до місцевого бюджету Спрямування отриманих коштів на вирішення соціальних проблем та на благоустрій населених пунктів громади |
Витрати пов’язані з організацією контролю за дотриманням затвердженого порядку (44,65 грн./год. – середня заробітна плата відповідальної особи) |
||||
Громадяни: |
|||||
Поліпшення безпеки жителів громади. Покращення благоустрою населених пунктів територіальної громади та місць розташування рекламних засобів |
Відсутні |
||||
Суб’єкти господарювання: |
|||||
Спрощення та прозорість процедури оформлення документів дозвільного характеру у сфері зовнішньої реклами та скорочення строків їх отримання |
Витрати на виконання обов’язків відповідно до затверджених правил |
||||
Альтернатива 1 |
Орган місцевого самоврядування: |
При виборі даної альтернативи відсутня можливість регулювання відносин з розповсюджувачами реклами належним чином та в однаковому обґрунтованому правовому полі |
|||
Відсутні |
Втрати місцевого бюджету Невідповідність чинному законодавству. Безконтрольне самовільне встановлення рекламних засобів |
||||
Громадяни: |
|||||
Порушення чинного законодавства, вимог техніки безпеки. Відсутність інформації про товари і послуги |
Відсутні |
||||
Суб’єкти господарювання: |
|||||
Дозволяє не сплачувати кошти за місця розташування рекламних засобів, які перебувають у комунальній власності територіальної громади |
Немає можливості законно встановлювати об’єкти зовнішньої реклами. Не враховано громадські та приватні інтереси |
||||
|
|||||
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
|||
Альтернатива 2 |
Альтернатива дозволить укладати з розповсюджувачами зовнішньої реклами договори, справляти з них плату, а також надавати їм дозволи на встановлення зовнішньої реклами. Наповнення бюджету зросте Забезпечить виконання цілей щодо затвердження чіткої зрозумілої процедури оформлення документів на розміщення зовнішньої реклами, усунення адміністративних бар’єрів під час здійснення підприємницької діяльності. |
Зміна чинного законодавства |
|||
Альтернатива 1 |
Альтернатива залишає все без змін, що унеможливлює видачу дозволів розповсюджувачам зовнішньої реклами та встановлення плати за неї згідно чинного законодавства. Є неприйнятною з огляду на необхідність врегулювання зазначеної процедури |
Відсутність надходжень до бюджету, неузгоджене встановлення зовнішньої реклами, зміна чинного законодавства |
|||
V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Зазначену проблему планується розв'язати шляхом затвердження Положення про розміщення зовнішньої реклами на території Вендичанської селищної територіальної громади.
Основні напрями реалізації удосконалення регулювання рекламних відносин на території населених пунктів територіальної громади спрямовані на досягнення мети, цілей і завдань запропонованого регулювання та представляють комплекс заходів, спрямованих на створення єдиного механізму отримання дозволу.
Проект рішення встановлює такі механізми розв’язання проблеми:
- ознайомлення фізичних та юридичних осіб з регуляторним актом;
- забезпечення дотримання громадських, державних та інтересів суб’єктів підприємницької діяльності;
- прийняття рішення на засіданні сесії селищної ради;
- оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку;
- впровадження та виконання рішення селищної ради;
- проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення у порядку та строки, визначені законодавством (повторне, періодичне відстеження результативності).
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання становить 152 одиниць, що складає 44,7 відсотків питомої ваги від загальної кількості. Відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 №308, здійснено розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва.
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Дія запропонованого регуляторного акта буде тривати протягом терміну дії Законів України «Про рекламу», «Про благоустрій населених пунктів», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про адміністративні послуги», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Зміна терміну дії регуляторного акта можлива в разі коригування правових актів, на вимогу яких розробляється проект. У разі потреби, за підсумками аналізу відстеження його результативності, унесення змін до чинного законодавства України, до нього вноситимуться зміни. Термін набуття чинності регуляторним актом відповідно до законодавства розпочнеться після його офіційного оприлюднення.
VIII. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися шляхом проведення базового, повторного та періодичного відстеження. Заходи з відстеження результативності зазначеного регуляторного акта здійснюватиме відділ архітектури, розвитку інфраструктури, житлово-комунального господарства, благоустрою та земельних відносин Вендичанської селищної ради.
Відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» базове відстеження результативності регуляторного акта буде проведено через 6 місяців з дня прийняття цього регуляторного акта, повторне – через рік з дня набрання чинності та періодичне – через три роки з моменту проведення повторного відстеження результативності регуляторного акта.
Відстеження результативності запропонованого регуляторного акта буде здійснюватись шляхом використання статистичних даних та аналізу інформації щодо сум надходжень до місцевого бюджету, стану розвитку підприємництва в сфері розміщення реклами, кількості виданих дозволів на розміщення зовнішньої реклами.
Начальник відділу архітектури,
Розвитку інфраструктури,
Житлово-комунального господарства,
Благоустрою та земельних відносин Ганна КОВАЛЬ